• Citroën obilježava 40. obljetnicu modela BX predstavljenog 23. rujna 1982. u podnožju
    Eiffelovog tornja.
  • Model BX bio je obiteljski automobil 1980-ih, upečatljivog dizajna za koji je zaslužan
    talijanski dizajner automobila Bertone, s više od 2,3 milijuna proizvedenih primjeraka.
    Postigao je značajan komercijalni uspjeh i između 1982. i 1994. pridonio rastu marke
    Citroën u segmentu više srednje klase.

Model BX ima bogatu i neočekivanu povijest u svijetu marke Citroën i automobila općenito uzme li se
u obzir komercijalni uspjeh koji je postigao u svojih 12 godina postojanja. Naravno, ima posebno
mjesto u srcu vlasnika i kolekcionara automobila, koji će zasigurno uživati u proslavi njegova 40.
rođendana.

PREDSTAVLJANJE U PODNOŽJU EIFFELOVOG TORNJA
Bilo je to 23. rujna 1982. godine. Padao je mrak, a gomila ljudi skupila se u parku Champ-de-Mars,
očiju okrenutih prema prvom katu Eiffelovog tornja, s kojeg je visjela golema drvena kutija s natpisom
„Voilà la nouvelle Citroën”. Spektakularna predstava sa svjetlosnim i zvučnim efektima popratila je
polagano spuštanje kutije na tlo. Kad je kutija konačno otvorena, predstavljen je model BX te je
njegova nevjerojatna karijera započela ovacijama okupljene gomile, Eiffelov toranj krasili su simboli
marke, a uskoro je krenuo i predivan vatromet.
Nekoliko dana kasnije, 30. rujna 1982., započeo je 69. Pariški salon automobila u izložbenom
prostoru Porte de Versailles na kojem je najavljen početak prodaje modela BX te je on postao jedna
od glavnih zvijezda te izložbe automobila.

PROJEKT „XB”
Projekt Citroën BX započeo je 1978. pod kodnim nazivom „XB”, a specifikacije su finalizirane u
studenome 1979. Glavni je cilj za budući model BX bio osigurati da on bude prepoznat kao
suvremeno, nekonvencionalno vozilo s posebnim naglaskom na inovacijama. Model BX planiran je
kao vozilo s poprečno postavljenim motorom, ograničene mase kako bi se zajamčila snažna
ubrzanja i niska potrošnja goriva, što je u tom periodu predstavljalo velike financijske uštede. Kao i
svi drugi vrhunski modeli Citroën iz tog razdoblja, model BX bio je opremljen hidropneumatskim
ovjesom koji je jamčio udobnost i savršeno prianjanje uz cestu. Model BX bio je kompaktno vozilo s
pet vrata.
Razvijen je u tehničkom centru u Vélizyju, koji je znatno ulagao u CAD (računalno potpomognut
dizajn) kako bi se ubrzala konvergencija dizajna i optimizirale performanse. Ta je metoda omogućila
da BX postigne dobar koeficijent aerodinamičkog otpora od 0,34. Inovativnom uporabom
kompozitnih materijala za dijelove kao što su odbojnik, poklopac prtljažnika i motora te bočni paneli,
ostvarena je masa od samo 885 kg. Riječ je o prvom vozilu Grupe PSA pa su motori za BX preuzeti
iz kolekcije pogonskih sklopova u vlasništvu te grupe. Model BX bio je iznenađujuće dinamičan
zahvaljujući snažnim motorima (62 KS i 72 KS iz 1360 cm 3 te 90 KS iz 1580 cm 3 ).

NA PRAVOM PUTU
Citroën je modelu BX zadao dva cilja: ulazak na tržište više srednje klase vozila i preuzimanje mjesta
koje je dotad držao model GSA. Da bi to postigao, BX se oslanjao na naprednu tehnologiju u službi
udobnosti, dinamična svojstva i ekonomičnu uporabu, a tu je bio i njegov novi, revolucionarni dizajn.
Dizajn modela BX Citroën je povjerio slavnom talijanskom dizajneru automobila Bertoneu. Dizajner
Marcello Gandini (tvorac modela Miura, Countach i Stratos) predložio je originalni oblik – robustan,
ali bez ekscentričnih linija. Dizajn se razlikovao od tadašnjih automobila, ali ubrzo je postao
prepoznatljiv za model BX. Kokpit je također bio upečatljiv, a armaturna ploča nadahnuta onom iz
modela CX uključivala je opremu kao što je satelitsko upravljanje s obje strane upravljača i osvijetljen
brzinomjer.
Nadasve moderan i prepun privlačnih značajki, model BX odmah je oduševio novinare, zaveo vjerne
kupce marke Citroën i privukao nove: ostvario je golem komercijalni uspjeh. Proizvodio se u pogonu
Renner La Janais u francuskoj regiji Brittany i u pogonu Vigo u Španjolskoj, a prodano je 2.337.016
primjeraka prije prestanka proizvodnje u lipnju 1994. Model BX bio je jedan od najprodavanijih
automobila marke Citroën te nema sumnje da je pridonio renesansi te marke 1980-ih.

DUGA PROIZVODNJA
Model BX proveo je 12 godina na tržištu te je za to vrijeme doživio brojne promjene na karoseriji.
Gami je 1985. dodan elegantni obiteljski karavan: nazvan je Evasion i bio je 17 cm dulji od limuzine.
Godinu ranije pojavila se i poslovna inačica. Veliki redizajn izvršen je 1987., kad je model BX dobio
nježnije linije karoserije i posve novu armaturnu ploču.
Nije zanemarena ni oprema: panoramski krov, klima-uređaj, digitalni instrumenti, presvlake od
baršuna, aluminijski naplatci, digitalni sat i putno računalo omogućili su da BX ostane vjeran svojem
imidžu suvremenog vozila.
U mehaničkom smislu model BX nastavio je koristiti samo najnapredniju tehnologiju: motori sa
160 KS, opremljeni elektroničkim ubrizgavanjem s katalizatorom i lambda sondom, dizelski motor,
automatski mjenjač,  stalni pogon na sve kotače i ABS kočni sustav. Čak je proizvedeno i ograničeno
izdanje od 200 primjeraka cestovne inačice automobila za natjecanja grupe B BX 4 TC (2141 cm 3 ,
200 KS, 220 km/h).
Karijera modela BX uključivala je i brojna ograničena izdanja (Tonic, Image, Calanque, Leader itd.),
uključujući proslavljeni model Digit s posve digitalnom armaturnom pločom.

JESTE LI ZNALI?
Kampanja povodom lansiranja modela BX – za koju je bio zadužen Jacques Séguéla – predstavila je
BX kao automobil koji živi, razmišlja i diše, što je jasna referenca na različite zvukove i pokrete
hidropneumatskog ovjesa.
Citroën je 1985. postao prvi francuski proizvođač koji je ponudio inačicu s automatskim mjenjačem i
dizelskim motorom. Društvo je pokrenulo još jednu inovaciju kad je 1987. predstavilo prvi francuski automobil za masovnu proizvodnju opremljen motorom sa 16 ventila. U oba je slučaja čast pripala
modelu BX!
Model BX uvijek je koristio najnapredniju tehnologiju pa je bio prvi automobil za masovnu proizvodnju
u kojem je za poklopac motora iskorišten kompozitni materijal od komprimiranog poliestera i
stakloplastike, za vrata prtljažnika kompozit od staklo-lastike s ubrizganim poliesterom, s višeslojnim
stražnjim prozorom i svjetlima s paraboličnim reflektorima i dvije homofokalne reflektivne površine.
Tehnički podaci i cijene za rujan 1982.
Pri puštanju u prodaju, model BX bio je dostupan u pet inačica i s dvije vrste motora

 

BX – BX 14 E – BX 14 RE
1982.

BX 16 RS – BX 16 TRS
1982.

Duljina

4230 mm

Širina

1650 mm

Visina

1358 mm

Najmanji obujam prtljažnika

444 l

Spremnik goriva

44 l

Najmanja mokra masa

885 kg

950 kg

Obujam motora

1360 cm3

1580 cm3

Najveća snaga

72 KS pri 5700 o/min
(62 KS pri 5500 o/min u BX),

90 KS pri 6000 o/min

Najveći okretni moment

108 Nm pri 2500 o/min

137 Nm pri 3250 o/min

Ubrzanje od 0 do 100 km/h

15,6 s

11,3 s

Najveća brzina

155 km/h

176 km/h

Cijene

48.900 Fr – 51.200 Fr – 53.000 Fr

55.900 Fr – 59.800 Fr