Vrlo je bitno redovito održavati kočnice. Kada shvatite kako kočioni sustav funkcionira, znat ćete kada i kako održavati ovaj dio svog limenog ljubimca.

 

Svaka komponenta vašeg kočionog sustava zahtijeva pažnju. Postoji pet segmenata o kojima treba razmišljati: glavni kočioni cilindar, kočione cijevi (lajtunzi), čeljusti, rotori i pločice ili pakne, ovisno o vrsti sustava. Da biste ispravno održavali svoj kočioni sustav, morate razumjeti kako sustav funkcionira.

 

GLAVNI KOČIONI CILINDAR I KOČNE CIJEVI

Kočnice vozila rade hidraulički. Tekućina prenosi snagu s vaše nožne papučice i šalje je na same kočnice. Vaš glavni kočioni cilindar je početno mjesto za vaš proces zaustavljanja vozila. Ako je cilindar neispravan, nećete moći stvoriti pritisak ulja u sustavu da pločice pritisnu disk i zaustave ili uspore kretanje. Važno je da vaš mehaničar pregleda vaše kočione cijevi (lajtunge) i glavni cilindar od bilo kakvih znakova oštećenja. Također, vrlo bitno je redovno mijenjati kočionu tekućinu.

 

ČELJUSTI, DISKOVI I PLOČICE

Čeljusti, diskovi i pločice zaustavljaju vaše vozilo. Nakon što nagazite na papučicu kočnice, vaš glavni cilindar šalje pritisak u vaše čeljusti. One se pritišću vaše kočione pločice na diskove. Zato je važno pregledati čeljusti zbog mogućih oštećenja.

Kada se vaše čeljusti stežu, kočione pločice se stišću na disk vašeg vozila. Ako su pločice istrošene, onda ne mogu uspostaviti ispravan kontakt s diskovima. To može dovesti do dodatnih oštećenja. Najčešće to su neravni i hrapavi diskovi. Osim toga, kočenje je posljedica trenja između diska i pločice, što stvara veliku količinu topline. Zato se diskovi mogu iskriviti što najčešće osjetite kao trešnju volana prilikom kočenja.

Redovnom izmjenom pločica, prevenirate puno skuplji popravak – izmjenu diskova. Nemojte čekati da vam se oštete diskovi jer u tom slučaju, popravak sustava kočenja raste nekoliko puta. Mnoge kočione pločice dolaze s indikatorom istrošenosti, tako da znate kada ih trebate zamijeniti. Znak upozorenja može biti cvileći zvuk, svjetlosni signal ili na notifikacija display-u vozila.

 

PREPORUKA ODRŽAVANJA KOČNICA

Provjerite u priručniku za upotrebu kako biste saznali što se preporučuje za vašu marku i model. Kao opće pravilo, također možete slijediti ove smjernice:

Svakih 15.000 km – pregledajte kočione pločice i kočionu tekućinu. Ako na pločicama ima manje od 3 mm “mesa”, zamijenite ih. Ako je kočiona tekućina prljava, zamijenite i nju.

Svakih 45.000 km – većina proizvođača preporučuje promjenu tekućine za kočnice.

Svakih 90.000 km – zamijenite diskove kako bi ponovno bili glatki.

Vaš mehaničar zna kada se s tim problemima treba pozabaviti, stoga svakako razgovarajte s njim o redovnom rasporedu održavanja kočnica.

 

TROŠKOVI ODRŽAVANJA KOČNICA

Održavanje kočionog sustava ključno je ako želite ostati sigurni na cesti. Poduzimanje proaktivnih mjera ne samo da vas štiti, već je i jeftinije od rješavanja problema nastalih zbog nemara.

Instalacija novih kočionih pločica  obično košta oko 5 puta manje od izmjene diskova i pločica skupa, ovisno o tome koje vozilo vozite.

Nikada nemojte riskirati sa svojim kočnicama; vaša sigurnost ovisi o ispravnom funkcioniranju ovog sustava. Ovo nije područje održavanja automobila s kojim želite kalkulirati.

 

FAKTORI TROŠENJA KOČNICA

Postoji više razloga zašto se vaše kočnice mogu istrošiti brže od drugih. Zato biste trebali obavljati redovite preglede. Ovdje su neki od čimbenika koje treba uzeti u obzir.

Vaše vozačke navike – ako redovito vučete teške terete ili prikolicu, možda ćete brže istrošiti kočnice. Ako više volite imati dovoljno prostora između vas i vozača ispred vas, vaše kočnice vjerojatno traju dulje zahvaljujući manje agresivnom i tečnom stilu vožnje koji omogućava korištenje motora vozila kao značajnog sinergista prilikom kočenja.

Gdje se vozite – za ljude koji svakodnevno putuju gradom na posao, imaju više zaustavljanja i kretanja u prometu u usporedbi s vozačima na autocesti, zato se pločice brže troše. To je također slučaj ako provodite puno vremena na makadamu i slično.

Korozija klipova u čeljustima – budući da klipovi moraju kliziti ravnomjerno i glatko u čeljustima, korozija uzrokuje pojačano trošenje kočionih pločica. To je zato što pločice ostaju u kontaktu s vašim diskom cijelo vrijeme.

Ugradnja jeftinih pločica – na tržištu postoji širok raspon kočionih pločica kojima možete zamijeniti svoje serijske. Često cijene variraju od jako skupih s pojačanim performansama do jeftinih s  lošim performansama, a mnogi ljudi se odlučuju za najjeftiniju opciju kako bi uštedjeli novac. Takve pločice obično ne traju toliko dugo i mogu čak sadržavati neke metalne nečistoće koji brže troše vaše diskove.

Svakako odvojite vrijeme da mehaničar pregleda i servisira vaše kočnice. To je od vitalnog značaja za vašu sigurnost i sve ostale na cesti. Ako se odlučite na izmjenu serijskih komponenti radi promjene performansi, svakako se konzultirajte s profesionalcem jer uz takve promjene dolazi do promjena o kojima vi možda nećete niti razmišljati.

Kočnice su sustav koji u automobilu proizvodi najveće sile, te kao takav trpi vrlo velika naprezanja. Temperature i uvjeti u kojima kočnice funkcioniraju su u ključnim trenucima ekstremni. Mislite na sebe i na ljude oko sebe i odgovorno održavajte svoje vozilo.

 

PROVJERA KOČNICA ZA PUTOVANJE

Ako planirate krenuti na put, najprije pregledajte svoj kočioni sustav. Odvezite auto u servis radi mira u glavi. Zamijenite sve istrošene ili neispravne komponente kako biste mogli opušteno uživati ​​u putovanju.